Garantier & felanmälan
Som nyinflyttad har du sex månader på dig, från slutbesiktningsdatum, att kontakta oss angående fel och brister som du tycker inte upptäckts under besiktningen. När du anmäler ett fel gör vi en bedömning och återkommer till dig om vad som kan åtgärdas direkt och vad vi anser ska åtgärdas i samband med tvåårsbesiktningen.
Garantitiden efter godkänd slutbesiktning är två år. Under garantitiden åtgärdar vi funktionsfel, så kallade ursprungliga fel, inte sånt som du själv orsakat.
Om du upptäcker fel, när du flyttat in, ska du givetvis anmäla dem till oss direkt. Vissa åtgärder kan, som sagt, få vänta till tvåårsbesiktningen. Det kan till exempel vara sättningar, sprickor i hörn och kakel som kan uppstå då huset rör sig, vilket är vanligt i nya hus, som behöver ”sätta sig”. Om det handlar om funktionsfel i inredning eller vitvaror som behöver åtgärdas gör vi det som regel omgående.
När vi åtgärdar ett fel gör vi det i första hand genom att reparera och om det inte går ersätter vi varan med en ny produkt. Det är alltid den ursprungliga garantitiden som gäller, även om vi ersatt varan med en ny.
Om det är så att vi behöver komma hem till dig för kontroll och/eller åtgärd, hör vi eller den entreprenör vi samarbetar med av oss till dig direkt för att boka en tid som passar. Alcova följer ditt ärende tills det är avslutat.
Alcovas garantiansvar
Du kan anmäla funktionsfel eller skador som omfattas av Alcovas garantiansvar för utförd entreprenad s.k. ”garantifel”.
Entreprenadgarantin gäller i två år från det att slutbesiktningen skett, men det är viktigt att du anmäler eventuella fel som uppkommer och som du anser att Alcova är skyldiga till. Felen ska anmälas utan dröjsmål så att vi kan planera åtgärder och besiktningar och undvika risk för följdskador. Akuta fel åtgärdas såklart omedelbart.
Garantiansvaret omfattar inte sådant som beror på normalt åldrande, bristande underhåll, felaktig skötsel eller förslitning. Om det visar sig att felet inte är ett garantifel utan handhavandefel, är det du som ägare av huset som står för utrednings- och åtgärdskostnader.
Fel och anmärkningar som inte är brådskande kan komma att tas upp vid garantibesiktningen efter 2 år. Garantitiden börjar gälla från slutbesiktningen, som sker strax innan ordinarie tillträde.
Som nyinflyttad har du sex månader på dig, från slutbesiktningsdatum, att kontakta oss angående fel och brister som du tycker inte upptäcktes under besiktningen.
Exempel på funktionsfel som du kan anmäla till Alcova
Uppstår fel som nedanstående exempel under garantiperioden, ska du anmäla det via mail (felanmälan@alcova.se) till Alcova
Golvvärmen fungerar inte.
Eluttag saknar el.
Om kylskåp och frys saknar kyla, ugn eller spishäll inte har värme eller ojämn värme, felanmäler du dettadirekt till leverantören.
Exempel på fel som inte täcks av garantin:
Om filtret i diskmaskinen inte är rengjort och det leder till stopp eller vattenläckage.
Rengöring av golvbrunn som kan leda till stopp i dusch/badkar.
Stopp i avlopp på grund av tex leksaker i toaletten.
Dålig sugförmåga i fläkten på grund av dålig rengöring.
Stopp i avlopp på grund av igensatta vattenlås.
Tappskador i klinkergolv.
Stötskador eller annan åverkan på väggar och tak
Toalettsitsen hamnat snett.
Ljuskällor som gått sönder i tex badrumsarmatur.
Det är viktigt att du tar hand om din bostad från den dag du flyttar in, det är det bästa sättet att undvika problem.(länk till ”förebygga problem”)
Och ibland säger vi nej….
Vad som upplevs som fel kan vara olika för olika personer. Därför är det viktigt att en anmälan innehåller en detaljerad beskrivning och bilder för att vi ska kunna göra en bra bedömning och ta beslut om hur felet bäst åtgärdas.
Vi följer branschreglerna och oftast gör vi lite till. Men i bland säger vi nej, som t ex:
När felet beror på felaktiga förväntningar. Till exempel att golven ändrar färg med tiden, eller har mer kvistar än vad du har förväntat dig.
När felet är kopplat till sådant som inte ingått i Alcovas entreprenad från början (till exempel snöröjning av kommunala gator eller rensa golvbrunnen).
När det finns andra leverantörer som har driftansvar eller att det inte är Alcova som gjort installationen från början.
När du eller någon annan har varit oaktsam.
När felet har uppstått på grund av att du inte underhållit ditt hem enligt de instruktioner vi föreskriver.
När du har gjort egna förändringar i bostaden som att sätta upp eller flytta en vägg, lagt nytt golv eller ändrat på fast inredning.
När det har skett yttre påverkan som t ex att det har runnit vatten på skåp eller hack i golvet.
När du har anmält att det är kallt i bostaden men temperaturen uppnår 21 grader när vi mäter enligt reglerna. (Se avsnitt om Värme och ventilation)
När besiktningsmannen i ett besiktningsutlåtande bedömt att det inte är vårt ansvar att åtgärda felet.
När det påstådda felet inte syns eller bedöms vara inom toleransnivån.
När garantitiden på 2 år för har passerat och du inte kan visa underlag som styrker vårt ansv
När du flyttar in i ditt nya hus vill vi självklart att det ska vara felfritt. Nyproducerade byggnader behöver dock sin tid för att sätta sig och ibland kan det uppstå fel i bostaden. Därför är det bra om du anmäler funktionsfel eller skador till oss.
Vad händer efter att du har gjort en anmälan?
När du har skickat in ditt ärende till Alcova registreras ärendet i vårt ärendehanteringssystem och du kommer att få en bekräftelse på att det är mottaget.
Därefter kommer vi att gå igenom ärendet och göra en bedömning. Svarstiden kan variera beroende på felets omfattning men du kommer att få återkoppling från oss hur vi jobbar med ärendet.
Oftast behöver vi koppla in våra entreprenörer och ibland göra en mer omfattande utredning och då kan hanteringen dra ut något på tiden.
Bedöms ärendet som ett garantifel tar vi det vidare till respektive entreprenör för åtgärd. Alcova har inga egna hantverkare utan jobbar med externa entreprenörer. Vissa åtgärder kan dock våra servicetekniker åtgärda.
Entreprenören eller serviceteknikern kontaktar dig för att boka in en tid när de kan utföra åtgärden.
Du har ett ansvar att släppa in oss när det är dags för besiktning och eventuella åtgärder, samt se till att åtgärder kan utföras utan hinder. Har du inte möjlighet att själv vara hemma kan ställa låset i ytterdörren i serviceläge. Om vi inte kan komma in i bostaden riskerar du att felen stryks ur utlåtandet och att du själv måste bekosta åtgärden.
Du behöver flytta undan möbler och annat som står i vägen så att vi kan komma åt att arbeta fritt. Du ansvarar för eventuell finstädning efter åtgärd.
Fel åtgärdas som regel inom två månader om de inte är årstidsberoende (t ex målning utomhus).
Fel och anmärkningar som inte är brådskande kan komma att tas upp vid garantibesiktningen efter 2 år. Garantitiden börjar gälla från slutbesiktningen som sker strax innan ordinarie tillträde.
När åtgärden är genomförd kontaktar vi dig så att vi är överens om att felet är åtgärdat och markerar ärendet som klart i vårt ärendehanteringssystem.